Skip to content

מפחידים אותנו!

by ב- 23/05/2011

כולם יודעים שהעיתונים מנסים להפחיד אותנו, מנפחים כל מני נושאים מעבר לכל פרופורציה ובאופן כללי מייצרים דרמה גם כשהיא לא קיימת. היום שמתי לב שהם עושים לנו את זה כבר מגיל צעיר. כבר בבוקר לפני מספר ימים ראיתי את הכותרת בידיעות אחרונות, אך לצערי לא השכלתי לצלם אותה עבורכם. למרבה המזל, ב-ynet דאגו לפרסם עבורי באותו היום כותרת מחרידה לא פחות:

Math
הגיע היום שבשנה, היום בו אנחנו צריכים לפחד נורא!

אה, רגע, אנחנו כבר לא תיכוניסטים… אז אותנו זה לא מפחיד. לא נורא, נכון? זהו, שזה כן נורא. נתחיל מהברור מאליו: המבחן במתמטיקה מפחיד נורא, הוא קשה יותר מכל המבחנים של הבגרות, ואין תלמיד שלא חרד מפניו. או שלא? הרי מתמטיקה זה מדע מדוייק, אם פתרת את השאלה נכון, אתה יכול להיות יחסית בטוח שצדקת. תרגילים במבחנים במתמטיקה של התיכון חוזרים על עצמם, וכל שנדרש על מנת לפתור אותם הוא אימון ושינון. אז למה הוא כל כך נורא? למה הוא כל כך מפחיד אותם?!

לדעתי ישנן שתי אפשרויות, והתשובה היא ככל הנראה איפשהו בין שתי האפשרויות הללו:

האפשרות הראשונה היא שלמען האמת אותם תלמידים אינם מפחדים מהבחינה. ישנו אחוז מסויים של התלמידים שאיננו חזק במתמטיקה, או שלא טרח להשקיע בללמוד לבגרות, שמפחד. מצד שני, ישנו כנראה גם אחוז לא מבוטל של תלמידים שמפחדים מהמבחן בהיסטוריה, ופשוט הוציאו את זה מפרופורציה.

האפשרות השניה היא שהפחד שהתקשורת הצהובה מערימה על התלמידים אכן מפחיד אותם, ומהווה את הגורם העיקרי לאותו פחד. הרי אפילו אם תלמיד הוא מוכשר ומוצלח במתמטיקה, הספק עלול לקנן בו שאם כולם (כפי שכתוב בכתבה) מפחדים כל כך, אולי החיה הרבה יותר מחרידה ורצחנית ממה שהוא חשב מלכתחילה.

אז אני חוזר לשאלה: זה לא נורא כל כך, נכון? אז שיפחדו, מה כבר קרה?

מסתבר שדי הרבה “קרה”. מלבד העובדה שישנו אחוז נכשלים גבוה במבחנים במתמטיקה נוצר מצב של שנאה כלפי מקצוע המתמטיקה, אשר מוסיפה לקדושת הטיפשות בארצנו, כאשר הסיבות נעות מבורות לטימטום. דוגמא שמרתיחה אותי עד היום היא כתבה שהתפרסמה ב-ynet בעמוד הראשי (!) לפני כשנה. הכותבת מציעה שהפתרון להעלאת ציוני הבגרות היא להפחית את ה”מקצוע הטראומטי” לדבריה מתוכנית הלימודים. אתם מוזמנים להנות מהגיגיה המלומדים.

אז בעוד שנושא נסיונות ההפחדה של התקשורת הוא נושא גדול שדורש התייחסות מרובה, אני מאמין שיש לשים דגש מיוחד כאשר אנחנו מלמדים (או נלמד) את ילדינו מתי העיתון או האתר פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר (טיפ: כמעט תמיד).

מודעות פרסומת

From → חדשות

One Comment
  1. עוד נקודה היא שמדגישים עד כמה המקצוע הזה חיוני להשגת בגרות מלאה.
    לעומת המקצועות החיוניים האחרים, פה יש אמת מוחלטת. בספרות למשל יש את אומנות החינטרוש.
    אה, ובמתמטיקה כמעט בלתי אפשרי להעתיק – הרי הנוסחאות נתונות ואי אפשר להכין שליפים של כל התרגילים האפשריים. לעומת היסטוריה, שם קל להכין שליפים.
    בתנ"ך בכלל קל להכין – במיוחד אם אתה אתאיסט שאין לו בעיה לכתוב בתוך התנ"ך שאתה אמור להביא מהבית(!).
    אני דווקא תמיד התנחמתי באמת המוחלטת של המתמטיקה, אין פרשנות של המורה או ויכוחים על ניואנסים, החוקים מאוד ברורים.
    אנקדוטה לסיום – כשיצאתי מהבגרות שלי במתמטיקה, התוצאות הסופיות שלי, שרק אותן העתקתי לטופס שהוצאתי, היו שונות לחלוטין (!) מהתוצאות שהמורה שלי הגיעה אליהן.
    קיבלתי 98.

התגובות סגורות.

%d בלוגרים אהבו את זה: